HUMANITY FOR PALESTINE

segalanya tentang palestin kita

ad

strategi untuk palestin


"Nak kena boikot lagi ke?"

"Bukannya perang dah habis ke?"

***

Mindset yang harus kita tanam ialah, konflik Palestin-Israel, bukanlah isu temporari atau berkala. Bukannya sekadar isu perang semasa.

Telah diam media daripada membincangkan isu ini, tak bermakna melupakan palestin, berakhirnya perang tak bermakna palestin itu telah selamat dan bebas.

Isu palestin dan pencabulan zionis bukannya sekejap-sekejap. Itu harus kita faham, dan hayati.

Bagaimana ia semuanya bermula, penubuhan pertubuhan zionis sedunia, lobi zionis ke PBB untuk menubuhkan negara haram Israel, pembahagian tanah Palestin-Israel, penjajahan (bukan peperangan semata), pencabulan hak beragama, pencabulan hak kemanusiaan Israel ke atas anak-anak Palestin itu sejarahnya daripada dulu lagi, dan masih berterusan hingga kini.

"It is an occupation, it's not a war."

Zionis, itu licik dalam merancang. Dan orang kata, kebatilan berstrategi itu boleh menewaskan kebenaran yang tak berstrategi.

Tapi Tuhan itu Maha Merancang. Dalam Tariq (15-16):

Sesungguhnya, orang kafir itu merencanakan tipu daya yang jahat dengan sebenar-benarnya. dan Aku pun membuat rencana dengan sebenar-benarnya.

Maka, yaqinlah akan kebebasan Palestin. Dan susunlah strategi.

*****


"Kenapa tak menyerang? Tuhan tak berpihak padanya. Tuhanlah yang menentukan kejayaan dalam peperangan."

"Benar, kejayaan peperangan ditentukan Tuhan. Tapi ia juga ditentukan oleh persediaan, bilangan askar, ketiadaan wabak penyakit dan sumber air terdekat. Berapa banyak peperangan yang dimenangi Muslim dengan hanya bergantung pada kekuasaan Tuhan?"

"Sangat sedikit. Tapi itu kerana dosa-dosa kita."

"Itu adalah kerana kita tak bersedia."

Dan sejarah telahpun mengajar kita. Salahudeen Ayubi sendiri pun tak menawan semula al-Quds tanpa bekalan perancangan rapi. Tidak dengan strategi yang longgar.

Dan tanamlah dalam minda bahawa strategi pembebasan tanah Palestin kita, bergantung pada tahap spiritualisme, intelektualisme kita.

Betulkan mindset kita bahawa zionis itu lemah dan berpecah-belah.

Itu sebahagiannya psikologi, dan sebahagian lain, doa kita.

Kuatkan diri dan hati, kerana mereka bergantung pada kita.

0 comments: