HUMANITY FOR PALESTINE

segalanya tentang palestin kita

ad

strategi untuk palestin


"Nak kena boikot lagi ke?"

"Bukannya perang dah habis ke?"

***

Mindset yang harus kita tanam ialah, konflik Palestin-Israel, bukanlah isu temporari atau berkala. Bukannya sekadar isu perang semasa.

Telah diam media daripada membincangkan isu ini, tak bermakna melupakan palestin, berakhirnya perang tak bermakna palestin itu telah selamat dan bebas.

Isu palestin dan pencabulan zionis bukannya sekejap-sekejap. Itu harus kita faham, dan hayati.

Bagaimana ia semuanya bermula, penubuhan pertubuhan zionis sedunia, lobi zionis ke PBB untuk menubuhkan negara haram Israel, pembahagian tanah Palestin-Israel, penjajahan (bukan peperangan semata), pencabulan hak beragama, pencabulan hak kemanusiaan Israel ke atas anak-anak Palestin itu sejarahnya daripada dulu lagi, dan masih berterusan hingga kini.

"It is an occupation, it's not a war."

Zionis, itu licik dalam merancang. Dan orang kata, kebatilan berstrategi itu boleh menewaskan kebenaran yang tak berstrategi.

Tapi Tuhan itu Maha Merancang. Dalam Tariq (15-16):

Sesungguhnya, orang kafir itu merencanakan tipu daya yang jahat dengan sebenar-benarnya. dan Aku pun membuat rencana dengan sebenar-benarnya.

Maka, yaqinlah akan kebebasan Palestin. Dan susunlah strategi.

*****


"Kenapa tak menyerang? Tuhan tak berpihak padanya. Tuhanlah yang menentukan kejayaan dalam peperangan."

"Benar, kejayaan peperangan ditentukan Tuhan. Tapi ia juga ditentukan oleh persediaan, bilangan askar, ketiadaan wabak penyakit dan sumber air terdekat. Berapa banyak peperangan yang dimenangi Muslim dengan hanya bergantung pada kekuasaan Tuhan?"

"Sangat sedikit. Tapi itu kerana dosa-dosa kita."

"Itu adalah kerana kita tak bersedia."

Dan sejarah telahpun mengajar kita. Salahudeen Ayubi sendiri pun tak menawan semula al-Quds tanpa bekalan perancangan rapi. Tidak dengan strategi yang longgar.

Dan tanamlah dalam minda bahawa strategi pembebasan tanah Palestin kita, bergantung pada tahap spiritualisme, intelektualisme kita.

Betulkan mindset kita bahawa zionis itu lemah dan berpecah-belah.

Itu sebahagiannya psikologi, dan sebahagian lain, doa kita.

Kuatkan diri dan hati, kerana mereka bergantung pada kita.
video


kita,

selalu mengadu penat dan letih bila badan mulai lemah,


minta untuk berehat,


tapi,


'mereka',


tidak pernah letih dan penat untuk berjuang untuk Islam.




kita,


seringkali mengadu pada ibu bapa,


mengadu pada rakan2,


mengadu pada adik beradik bila ditimpa masalah,


tapi 'mereka',


tidak pernah ada peluang untuk mengadu pada ibu bapa,


tidak pernah ada masa untuk mengadu pada abang dan kakak,


tidak pernah sempat untuk mengadu pada rakan mereka,


bila mereka diserang, disiksa,


hanya Allah yang Maha Esa, tempat luahan semuanya.




bila kita ada masalah,


bila kita dihina, diejek, diumpat, dikeji,


kita menangis di sejadah,


bertanya pada Yang Kuasa,


"Ya Allah, mengapa aku diuji sebegini rupa?"


kita menyoal kembali pada Yang Esa, tentang ujian yang diberikanNya,


tapi 'mereka'?


tidak pernah berputus asa,


tidak pernah bertanya kembali mengapa keadaan mereka sedemikian rupa,


malah,


memohon pada Allah,


agar diberi kekuatan,


memohon supaya diselamatkan maruah Islam,


memohon supaya syahid di jalanNYa..




itulah 'mereka'...


walaupun diuji dengan keadaan begitu,


walaupun tiada makanan yang cukup,


walaupun tiada bekalan elektrik,


walaupun anak-anak kecil kehilangan ibu bapa,


walaupun disiksa oleh Yahudi,


'mereka' tetap tabah..




kita,


sebagai manusia yang lengkap dengan segala kemudahan,


perlu bersyukur,


kerana kita diuji dengan ujian yang sangat kecil..



janganlah kita mudah merungut,

janganlah kita mudah mengalah,


janganlah kita mudah berputus asa,


sesungguhnya Allah Maha Mengetahui atas setiap perkara.....



mari kita sama-sama mendoakan yang terbaik untuk 'mereka',


kerana 'mereka' ialah saudara kita........



sama-sama kita bersyukur atas segala rahmat dan nikmatNya..

terima kasih ya Allah..

kepanasan isu adalah berkadaran terus dengan reaksi kita.,..kita??

"jom la kita keluar. gi santap je" aku cadang.
"ala, santap ke? nak mcD"
"santap laaa"
"takmo"
"santap corner le. aku tak pernah makan sana" aku bertegas.
"ok ok. santap"

selepas beberapa ketika..


"bawang-" sambil tu kentang dihulur.
"eh, makan la. aku takpe"
"amek la"
"haah, amek la ni. sian kau" sorang lagi sua.
"ni, amek yang aku punye. ada sos"
"takpe la. korang makan la"
"ala bawang. bukan kau bayar. kitorang yang bayar. amek la"
"em...haah ek. korang yang bayar. bukan aku kan"

***

agak-agak, apa jadik lepas tu?
kisah penuh
________________________________________________________________

dialog diatas dipotong daripada blog rakan sekolah lama ku di mrsm dahulu. alhmdulillah syukur kerana beliau masih lagi dapat bertahan dengan dugaan orang ramai. dugaan untuk membeli makanan dari tempat yang tidak sepatutnya. *syaitan longlai hampa*

rakan ku itu mungkin antara ummah yang masih bertahan. tapi kenyataannya? wallahualam.. ku harap ramai lagi yang terus memboikot dan tidak berhenti. dan tidak jadi seperti segelintir orang yang hangat hangat tahi ayam. awal awalnya, fuh, berkobar. jihad lah apa lah katanya. alih alih, sekarang ini sudah berubah. mohon moga kita tidak jadi sebegini dan mereka juga akan kembali tidak membeli produk tidak sepatutnya.

nampak biasa kan kan kan??? tapi tidak! kita buat seolah olah isu palestin ni macam isu hiburan. ada pasang surut. mana boleh begitu sahabat. ini bukan isu hiburan yang ada turun naiknya. kita kenalah perjuangkan selama lamanya, untuk saudara seislam kita. seperti Rasulullah yang sampai dah nak wafat ingat lagi ummatnya, kita kenalah juga ingat saudara seislam kita. selama lamanya. bukan waktu isu tengah panas sahaja ingat dan boikot.

bayangkan ye. ekonomi ummat Islam ni besar. berbillion. kalau semua boikot produk mereka, fuhhh, mana lah boleh tahan. lagi lagi yang buka kat negara Islam. mesti tak laku dan gulung tikar. tapi semua ini boleh terjadi hanya dengan kita semua bersatu! muslimeen united. (3:103) kalau kita semua beli pula, bayangkan mekdee sahaja. sehari, 40k rakyat malaysia beli minimum rm5. itu dah 200k. sebulan dah 6juta. tak banyak pun, adalah dalam bom phosphorus je dia belikan untuk Israel. takde pape pun, paling kejam matilah 5-6 orang. dan masjid roboh. ye ke??

inilah tugas kita. MENYEDARKAN ORANG SEKELILING DAN MENASIHATI MEREKA. insya-Allah ada pahalanya. mungkin kecil usaha ini, tapi besar pada pandangan Allah. jangan kita lupa kisah bagaimana seekor burung yang berusaha bawa air semasa nabi Ibrahim dibakar. berjuang selamanya. dan janganlah pernah surut. kasihanilah saudara kita disana. jangan kata mekdee, nak makan sekali sehari pun susah. renung renung dan fikirkan. selamat beramal.